Multitasking: Ano, nebo ne? Kdy se vyplatí?

O multitaskingu již bylo napsáno mnohé. Dokonce toho bylo napsáno tolik, že najít odpověď na zdánlivě triviální otázku se ještě zkomplikovalo. Ve snaze najít univerzální a za všech okolností platnou odpověď se ale tak trochu pozapomnělo brát ohled na individualitu každého z nás a hlavně na pozadí konkrétních situací. V dnešním článku bychom proto rádi nestranně zachytili veškerá pro a proti multitaskingu a odpověděli na otázku, kdy se hodí. 

Co to vůbec multitasking je?

Pokud byste náhodou nevěděli, co to multitasking vůbec je, bylo by dobré ho hned na úvod dnešního článku definovat. Tento pojem se totiž používá především v informatice, kdy označuje schopnost operačního systému řešit více úloh najednou. V přeneseném významu se operačním systémem myslí člověk a jeho schopnost takto zvládat více úkolů současně. V praxi multitasking jistě zažil alespoň jednou každý z vás, například když jste museli při práci telefonovat, nebo když jste měli otevřených hned několik oken svého prohlížeče současně a tak podobně. Je to ale dobře? Není lepší řešit úlohy samostatně chronologicky podle toho, jak prioritní pro vás jsou? To záleží na konkrétní situaci.

Proč může být na škodu?

Jak jsem již jednou předeslal v úvodu, multitasking je dnes poměrně démonizovanou záležitostí, a proto možná i ve vašich očích negativa možná převažují. Pojďme se ale podívat jen na ta negativa, která nevznikla špatným pochopením multitaskingu. 

Kvantita může ubírat na kvalitě

Pokud jste zahrnuti hned několika rozličnými úlohami, dost možná sáhnete po tom méně kreativním a hlavně časově méně náročnějším řešení. Tím pádem ale můžete značně ovlivnit kvalitu výsledné práce, protože pokud byste se plně koncentrovali jen na jednu úlohu, mohli byste přijít na lepší řešení. Samozřejmě existují i výjimky a někomu z vás tento styl práce může vyhovovat, ale ve většině případů budete obě práce dělat napůl. 

Dostává vás do stresu 

Když před sebou máte jeden konkrétní problém, soustředíte se na něj a nemáte roztříštěné myšlenky. Pokud je problémů ale více, dostává vás tento nátlak do stresu a záleží jen na vás, jak se k němu stavíte. Zatímco někteří lidé pracují ve stresu mnohem efektivněji než v klidovém režimu, většině lidem stres spíše vadí. Jestli tedy chcete zůstat při řešení problémů v klidu, multitaskingu se vyhněte obloukem. 

Zhoršuje soustředění

Jak prokazují mnohé odborné studie, multitasking ničí vaše soustředění. Mozek totiž není schopen přemýšlet nad více věcmi zároveň. I když se vám občas může zdát, že řešíte několik úloh zároveň, ve skutečnosti jen velmi rychle přepínáte mezi oběma úkony. Vzhledem k obrovskému množství dat, které musí mozek každou vteřinu zpracovat, je přemýšlení nad dvěma odlišnými úkoly najednou, zcela nereálné. 

Může mít nějaká pozitiva?

Abyste z výše uvedených řádků nepojali podezření, že problematika multitaskingu má jen jednu stranu, rozhodně se hodí zmínit i některá pozitiva. Z našich zkušeností vnímáme multitasking jako pozitivní především v případech, kdy se jedná o dvě zcela odlišné činnosti, které v ideálním případě nevyžadují maximální koncentraci. V takovém případě má multitasking hned několik zásadních benefitů: 

Šetří váš čas 

Obrovský benefit multitaskingu by se dal ilustrovat například na spojení nenáročné pohybové aktivity a učení. Jestli jste v rámci své denní rutiny zvyklí například používat rotoped, proč prázdné šlapání nevyplnit například čtením knížky nebo učením? Pohyb na rotopedu je stereotypní, nevyžaduje téměř žádné soustředění a když při něm zvládnete ještě nějakou formu edukování, ušetříte opravdu velké množství času. 

Vyplní chvíle, kdy jste neproduktivní

Jiným příkladem může být například poslech podcastů či audioknihy při jízdě autem nebo na kole. I když řízení vyžaduje vaši plnou pozornost, to, co posloucháte ji rozhodně neovlivní natolik, abyste ohrozili sebe či ostatní. A naopak při řízení zvládnete dobře vnímat děj knihy nebo podcastu. Telefonování za volantem už je samozřejmě náročnější a rozptyluje vaši pozornost mnohem více (tudíž ho rozhodně nedoporučujeme), ale pokud budete pouze poslouchat audio, vyplníte neproduktivní chvíli sebevzděláním. 

Jsem skvělý multitasker!

Abyste zjistili, zda jste skvělý multitasker, je možné si udělat jednoduchý test, který je detailně popsán na výborném zahraničním webu PsychologyToday

  1. Rozdělíte si kousek papíru na dvě části. 
  2. Zapnete stopky a na jednu část napíšete “Jsem skvělý multitasker,” zatímco na druhou napíšete čísla od 1 do 20
  3. Poté vezmete druhý kousek papíru, který znovu rozdělíte na dvě části. 
  4. Znovu zapnete stopky, ale tentokrát zapisujete střídavě jedno písmeno a jednu číslici. 
  5. Pokud zvládnete první variantu rychleji než tu druhou, pravděpodobně multitasking není nic pro vás. 

Tento test velmi dobře reflektuje dvě věci, o kterých jsem se sám na sobě přesvědčil. Zaprvé to, že mozek opravdu nereaguje na více věcí zároveň, protože po každém písmenu budete stejně muset přemýšlet, jakou číslici máte aktuálně napsat a zadruhé na to, že jakmile si na dva úkoly zvyknete, jde vám jejich plnění rychleji než na začátku. Minimálně já jsem posledních pár slov a písmen rozhodně psal rychleji než ty první. 

Jak k němu tedy přistupovat?

Přestože mnohé zahraniční weby odborného charakteru jsou k multitaskingu skeptické, v některých aspektech života může být velmi užitečným nástrojem. Nesnažte se za každou cenu řešit co nejvíce úkolů najednou, protože v některých případech může být skutečně efektivnější singletasking. Pokud ale máte pocit, že konkrétní aktivitu zvládáte bez problémů a dokážete se soustředit na něco dalšího, proč to tak nezkusit? Spíš než multitasking jasně zavrhnout či vychválit je tedy na místě se zaměřit na každou konkrétní situaci a svoji individualitu, na základě níž byste měli vždy odhadnout, jak dané úlohy řešit.  

No a to by od nás bylo pro tento článek všechno. Máte ohledně multitaskingu nějaké otázky? Neváhejte se zeptat v komentářích, kde nám rovněž můžete zanechat váš názor na tuto poměrně kontroverzní problematiku. 

Be the first to reply

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *