„Na začátku jsem si chtěl vyrobit pero, žádný business to být neměl,“ říká Jan Novák

Pera Novák zažívají poslední dobou obrovský boom a představují definici pohádkového úspěchu. Jan Novák vystudoval bakaláře z mediálních studií a nějaký čas pracoval jako grafik v rodinné firmě. Pak ale na YouTube objevil video o výrobě psacího pera, nadchnul se pro to a dnes již vytváří setsakramentsky krásná a kvalitní pera vhodná i pro ty nejnáročnější zákazníky. Náš dnešní rozhovor se zaměřil nejen na začátky v podnikání, ale i na pera jako taková či na to, kam budou Pera Novák směřovat v budoucnu. 

Začátky  

Než jste začal vyrábět pera, pracoval jste jako grafik a v rozhovoru pro Forbes jste říkal, že máte vystudovaného bakaláře z mediálních studií. Ze všeho nejdřív by mě tedy zajímalo, zda jste ve studiu viděl perspektivu a chtěl jste to dělat, nebo to bylo pouze nouzové řešení? 

Marketing jsem měl vždycky rád, od sedmnácti let jsem dělal grafika v rodinném vydavatelství, takže ta škola byla přímo pro mě. Opravdu mě to bavilo a to, co jsem se tam naučil, vlastně využívám i v tomhle podnikání. Ono se to nezdá, ale velká část mé práce je marketing, prodej a všechno okolo, takže výroba je pro mě vlastně jen třetinou nebo polovinou celého procesu.  

Takže jste byl dobrý student?

To si netroufám říct (směje se) , ale měl jsem k tomu blízko, takže jsem nikdy neměl žádný problém. Studoval jsem dálkově, takže jsem jen jednou dvakrát za měsíc měl celý den školy a poté zkoušky. Jedničkář jsem nikdy nebyl, nechtěl jsem se moc učit, ale žádný problém jsem neměl. 

Dokážete si představit, že byste se jako grafik živil dodnes? 

Asi částečně ano. V průběhu studia i po něm jsem byl i jednatelem té společnosti a měl jsem poměrně široké kompetence, takže si myslím, že bych se od grafiky oddalovat spíše do manažerské pozice. V médiích bych ale určitě zůstal, protože mě to bavilo.

Jak se dřevěné pero vyrábí?

Takže byste si dokázal představit, že byste v marketingu a grafickém designu podnikal dál? 

Jelikož to bylo naše rodinné vydavatelství, nějakým způsobem jsem v tom již podnikal. 

A kde se tedy vzala myšlenka práce se dřevem? Pamatujete si ten moment, kdy vás to napadlo? 

K práci, kterou jsem měl, jsem si vždy našel nějaký vedlejší projekt, kterému jsem se po práci věnoval. Před Pera Novák jsem měl několik e-shopů s náušnicemi, které jsem sám vyráběl, modely autíček na dálkové ovládání a také dřevěné kryty na mobil. Vždycky jsem si něco vyzkoušel, prodal pár kusů a pak mě to přestalo bavit, tak jsem s tím skončil. Potom jsem ale na YouTube našel videa o výrobě per a to pro mě bylo něco, co celkově dávalo smysl. Na začátku jsem si chtěl jen vyrobit pero, žádný business to být neměl.

Takže v těch předchozích podnikatelských pokusech byl problém spíše v tom, že vás to nebavilo, nebo to nemělo úspěch? 

Mě vždy bavilo ten projekt rozjet, udělat webovky, přivést tam zákazníky a začít prodávat, ale pak mě přestala bavit ta denní operativa, třeba balit balíčky. Většinou jsem prodal jen tolik, aby to pokrylo vložené náklady. V tu chvíli mi to ale stačilo, protože jsem měl práci, která mě živila a tohle byla jenom zábava. Nějaký úspěch to mělo, ale spíš mě to přestalo bavit, tak jsem si místo toho vymyslel něco jiného (směje se).

V čem je to jiné teď? Je ta práce méně stereotypní?

Ten produkt je určitě komplexnější a vidím v něm větší smysl než v krytech na telefon. Dospěl k tomu, že jsem u takového projektu schopný zůstat delší dobu než když mi bylo dvacet, protože tehdy to pro mě nedávalo smysl. Třeba k náušnicím jsem nikdy žádný vztah neměl. 

Pera Novák se vyznačují kvalitní ruční prací, díky čemuž se těší oblibě mezi zákazníky.

Pera Novák 

Pamatujete si, jak vypadalo vaše první pero? Bylo použitelné?

Vůbec ne. To byl jeden z důvodů, které mě vedly k prodeji per. Původně jsem si myslel, že  udělám jedno nebo dvě pera pro sebe a pro rodinu, ale než jsem měl první kus, stálo mě to 80 tisíc a tolik peněz jsem nechtěl vynaložit pouze na jedno pero. Tak jsem si dal za cíl alespoň vrátit vynaložené prostředky, ale byl to trošku jiný level, protože počáteční investice tentokrát nebyla 5 nebo 8 tisíc, ale hned těch 80 tisíc.

Takže už po pár perech jste se rozhodl, že je budete prodávat? 

Určitě. Jak jsem říkal, měl jsem zkušenosti s tvorbou webových stránek, prodával jsem produkty na Fleru. Hned v prvním měsíci mě Fler zasdílel na Facebook a mělo to dobré ohlasy, tak mě to hned nakoplo. 

Všechno kromě hrotů a nějakých ocelových komponentů si vyrábíte sám, ale i ty byste si v budoucnu prý rád dělal sám. Jak to sám zvládáte? Kolik hodin denně pracujete?

Dělám teď tři typy per. U dvou z nich vyrábím jen tu dřevěnou část. Třetí z nich jsem si navrhnul sám. Ocelové komponenty mi vyrábí pán z vedlejší vesnice a já dělám dřevo, takže nakupuji jen hrot, který zatím nejsem schopný vyrobit, ale kromě něj je vše na můj návrh a vyrobené na míru. Pracovní doba se těžko odhaduje, většinou jsem v dílně od devíti do šesti, a to o víkendech i přes týden, ale já to úplně neměřím.

Nad spoustou věcí přemýšlím před spaním a takřka během celého dne, takže prací trávím dost času, ale moc mě to baví i po pěti letech, a tak v tom pokračuji dál.  

Výroba některých per zabere i desítky hodin!

Máte představu, jak dlouho zabere výroba jednoho pera? 

Těžko se to přepočítává na jeden kus, většinou dělám padesát až sto kusů najednou, ale většinou to bude v průměru zhruba hodinu a půl až dvě hodiny. Ale liší se to. Některá dělám i desítky hodin.

Víte, jaký typ lidí si kupuje vaše pera nejčastěji? 

To se špatně odhaduje, protože já většinou neznám cílového zákazníka. Znám někoho, kdo si pero koupí, ale většinou je to dárek pro partnery, rodiče a tak, tudíž můj klient se špatně určuje. 

Z kolika druhů dřev pera vyrábíte? Jaké nejexotičtější dřevo máte v repertoáru a liší se jednotlivé druhy z hlediska zpracování? 

Nedávno jsem počítal jenom ta dřeva, která mám teď v dílně, a bylo to asi padesát druhů. Kolik mi jich za ty roky celkem prošlo rukama, se dá jen těžko odhadnout. Možná dvojnásobek? Těžko říct. A nejexotičtější dřevo? Teď třeba pracuji se subfosilním dubem, který je dva až šest tisíc let starý, což je docela zvláštnost. Také teď mám sérii per z olivového dřeva z Betléma, pracuji se sudy od vína, whiskey a dokonce mám i sud od Plzeňského prazdroje, což také jen tak někdo nenabízí.

A rozdíl ve zpracování samozřejmě je. Mám tu dřevo z ebenu, které se mi zatím nedaří opracovat natolik, aby pero nepraskalo. A jelikož eben je hodně křehký, po nějaké době praskne, tudíž jsem zatím nepřišel na to, jak tomu předejít. Pero proto nenajdete v nabídce, nechtěl bych, aby někomu prasklo.

Pero z pivního sudu je opravdu velmi originální koncept a zároveň skvělý dárek.

Budoucnost

Vy se netajíte tím, že byste v budoucnu rád pronikl na zahraniční trh. Je kvůli tomu potřeba něco měnit?

Nemyslím, že by bylo třeba něco měnit. Když půjdu na zahraniční trh, půjdu tam s designem, který je opravdu autentický a je to něco, co můžu mít na trhu jenom já. V zahraničí bych se ale profiloval jinými výrobky. Určitě bych preferoval exkluzivnější a dražší výrobky, než jsou ta základní pera, jejichž cena začíná na 1800 Kč.

Kolik per prodáte za měsíc? 

To se těžko průměruje, většinu per prodám v posledních dvou měsících roku, tudíž si většinu roku dělám zásoby, které prodám v listopadu a v prosinci. Je to zhruba padesát až sto per za měsíc, ale každý rok a měsíc je trochu jiný. 

Pokud byste chtěli již tak originální pero udělat ještě originálnějším, můžete ho ozdobit i gravírováním.

Takže to zvládáte sám? Mě totiž zajímá, jestli byste s nějakým znásobením objednávek ze zahraničního trhu nemusel někoho zaměstnávat?

V tuhle chvíli mám jednu kolegyni, která mi pomáhá odesílat zásilky. Jedna z věcí, které mě od expanze ale drží je to, že vlastně nevím, jestli chci budovat firmu. Vyhovuje mi, že jsem sám živnostník, vymýšlím stále něco jiného a není to stereotypní práce. Sám tedy zatím nevím, jestli chci budovat větší firmu a mít zodpovědnost za lidi. Uvažuji o tom poslední tři roky, ale zatím vyčkávám a přemýšlím.  

Nebojíte se toho, že by s větší firmou mohla jít kvalita dolů? 

Nechtěl bych, aby se firma zvětšovala nějakým radikálním způsobem. Šlo by to postupně, aby se kvalita dala udržet. Nechci dělat firmu o 50 lidech a produkovat pera ve velkém, to mě rozhodně neláká. Ale umím si představit tři nebo čtyři lidi. Pásová výroba by mě netěšila, což je pro mě v této práci aktuálně hlavní. 

Máte nějaké konkrétní cíle? Nedávno jste na svůj Facebookový profil nahrál že budete v televizi, psal o vás magazín Forbes, a tak by mě zajímalo, kde jsou pro vás vaše milníky dále? 

Mediální výstupy jsou náhoda, cíleně se o to nesnažím. Vždy mě někdo zahlédne a něco z toho vznikne, ale účel to rozhodně není. Když mě někdo osloví, nemám problém něco natočit, ale cíl to pro mě není. Cíl je ve zdokonalování výrobku, vymýšlet nové motivy, zvyšovat kvalitu. Baví mě mít hezčí a hezčí pera, ne jich mít o desítku více.

Děkujeme za rozhovor a přejeme Vám hodně úspěchů nejen v podnikání! 

Líbil se vám rozhovor? Pera Novák můžete sledovat na:

A pokud se vám líbí i naše tvorba, neváhejte si přečíst další články:

Be the first to reply

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *